Duurzame bedrijfsvoering
Ik help bedrijven met het ontwikkelen van een aantrekkelijke en actiegerichte commerciele strategie verankerd in duurzaamheid. Mijn aanpak is systemisch en holistisch - inclusief alle relevante milieu en sociale aspecten - waaronder gezondheid en voeding.
Zonder implementatie is er geen impact. De vertaalslag naar concrete acties, positionering, processen en KPI’s in de business, marketing, innovatie en advocacy is daarom van groot belang.
Met mijn support wordt jouw organisatie competatief, innovatief en toekomstbestendig.
.jpg)
Visie
Bestuurders van bedrijven hebben een belangrijke verantwoordelijkheid om de samenleving duurzamer en leefbaar te maken – en daarmee ook hun eigen bedrijf toekomstbestendig te maken. Maar liefst twee derde van de consumenten verkiest producten van bedrijven met een betere impact voor mens en milieu. Eeen goede ESG performance is nu een hygiene factor voor businesses and investeerders.
Duurzaamheid is uitgegroeid van 'een activiteit die we erbij doen', naar een integraal onderdeel van product waarde proposities en marketing, business operations, verantwoordelijk inkopen en medewerkers tevredenheid. Goed uitgevoerde duurzaamheidsstrategieën risico's helpen verminderen, nieuwe zakelijke kansen creeren en bedrijfsresultaten versterken.
Maar hoe ontwikkel je succesvolle commerciele strategieen die een positieve impact op mens en milieu maken en tegelijkertijd waarde toevoegen voor de business?
Uitdagingen
- Veel bedrijven hebben duurzame ambities vastgesteld, maar worstelen nog met de vertaalslag naar concrete acties in hun bedrijf.
- Veelbelovende producten worden in de markt gezet die minder emissies creeren, biodiversiteit beschermen en gezondheid verbeteren - maar hoe leg je deze USPs uit in aantrekkelijke en begrijpelijke taal?
- Raden van bestuur zijn vaak nog weinig vertrouwd met bedrijfsrisico's en kansen door klimaatverandering, biodiversiteitsverlies en mensenrechten - en zijn daarom soms nog terughoudend met investeringen in duurzaamheid.
- Voor het verankeren van duurzaamheid binnen de organisatie is het nodig om bedrijfsprocessen aan te passen, in elke afdeling, waarvoor verandermanagement nodig is. Dit gaat niet vanzelf.
- Klanten vragen om steeds meer en gedetailleerder duurzaamheids informatie, maar hoe deze data te verkrijgen en te managen?
- Nieuwe thema's komen op, zoals 'klimaat risico's, 'regeneratieve landbouw', 'planetary health diet'. Niet alle bedrijven hebben de expertise in huis, of de tijd, om te bepalen wat dit betekent - in termen van risico's of mogelijkheden boot jouw bedrijf.
Heb jij hier ook mee te maken? Laat me weten hoe ik je kan ondersteunen.
.jpg)
