Diensten
Ik help bedrijven met het ontwikkelen en implementeren van een holistische duurzaamheidsstrategie, toegespitste positionering en stapsgewijze aanpak voor het implementeren van duurzaamheid in de business. Dit kan thema’s omvatten als klimaat, natuur, gezondheid, voeding en sociale impact - afhankelijk van je wensen. Neem contact op als je zoekt naar een (tijdelijke) project- of programma manager of thema lead.
Geintegreerd Sustainability Actie Plan
Ik ontwikkel met jou een geintegreerd duurzaamheidsplan, met een pakkende positionering en actieplan. De voor jou meest materiele milieu en sociale thema's neem ik daarin mee. Afhankelijk van je wensen kan ik je supporten met het maken van een zogenaamde 'Dubbele materialiteitsmatrix', bepalen van praktische criteria voor duurzame productontwikkeling (zie voorbeeld), klimaatactie, biodiversiteit en gelijkwaardigheid en voorbereidingen voor rapportage volgens de nieuwste standaarden (CSRD, CSDDD). Met mijn support kan je sturen op wat van belang is voor jouw bedrijf en daarmee de milieu impact, sociale impact en de business versterken.
Voorbeeld: Bij Koninklijke DSM heb ik de ontwikkeling en implementatie geleid van een integraal duurzaamheids product portfolio sturing systeem,'Brighter Living Solutions'. Met dit systeem kunnen productinnovaties worden beoordeeld worden op hun milieu, sociale en gezondheidsimpact. Het systeem ondersteunt managers bij innovatiekeuzes, biedt input voor product waardeproposities, versterkt de relaties met klanten en investeerders. Zie: Sustainable Portfolio Steering - DSM Integrated Annual Report 2022
Thematische Strategie en Positionering
Ik help met het ontwikkelen van een thematische strategie en positionering. Dit kan bijvoorbeeld zijn een klimaat actie plan ('Climate Transition Action Plan' ofwel CTAP), een plan voor de aanpak van uw bedrijf met betrekking tot regeneratieve landbouw, hoe om te gaan met de bescherming van biodiversiteit, of het doorvertalen van sociale impact (human rights, community development). Hiervoor vertaal ik voor je de nieuwste wetenschappelijke inzichten in or wat dit betekent voor jouw bedrijf, en welke risico's en kansen dit biedt.
Voorbeeld: De 'menskant' of 'sociale impact' is een belangrijk onderdeel van duurzaamheid. Maar hoe kun je dit meten en sturen? Samen met Pré Consultants, Philips, L'Oréal, Steelcase, was ik een van de oprichters van de 'Roundtable for Social Impact' met als doel de methode voor sociale impact harmonizeren - denk aan de de impact op de gezondheid van eindgebruikers, de werkomstandigheden en leefgemeenschappen. Voor bedrijven betekent het toepassen van een Social LCA risico vermindering, een bijdrage aan een betere reputatie en business waarde. Zie ook Industry Leaders Weigh In on Methodology for Measuring Products' Social Impacts
Samenwerking en Advocacy voor Duurzame Waardeketens
Ik ondersteun bij het opzetten en leiden van de externe samenwerking met andere bedrijven en publieke partners op de voor jouw bedrijf relevante thema gebieden. Partnerschappen of coalities kunnen helpen bij het harmoniseren van impact methoden of gezamenlijke 'advocacy' voor beleid om ketens te verduurzamen. Ik breng hierin mee mijn kennis over transformatie van voedingssystemen, klimaat actie en circulaire economie. De juiste randvoorwaarden en stimulerende maatregelen zoals publieke inkoop, wetgeving en subsidies, helpen bedrijven die veel investeren in duurzaamheid vooruit.
Voorbeeld: FrieslandCampina, Arla, Danone, Rabobank, Royal DSM hebben een coalitie opgericht in 2022 de ‘Future Fit Dairy Initiative’ (FFDI). Geinspireerd door het concept voor regeneratieve landbouw, richt de groep zich op harmonisatie van milieumetingen op en rondom boerderijen in de melkveehouderij. Hiermee hebben melkveehouders, zuivelbedrijven, retailers en andere ketenpartners een gezamenlijke definitie, meetmethode en waarderingsmechanism. Ook worden aanbevelingen gedaan aan beleidsmakers om de ketenpartners die investeren voor duurzaamheid te ondersteunen.
